Balıkesir Valiliği
Balıkesir Valiliği
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü
Balıkesir Valiliği
Balıkesir Valiliği

"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü" Projesi Belçika Grubu

06 Mayıs 2013
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
"Kentsel Planlamada Avrupa Ekolü
Hayatboyu Öğrenme Programı (LLP) Leonardo da Vinci Hareketlilik projeleri ile ilgili 2012 teklif çağrısı döneminde 2261 proje teklifi başvurusu yapılmış, yapılan uygunluk kontrolleri sonucu 2057 proje değerlendirmeye alınmıştır. Bağımsız dış uzmanlarca yapılan içerik değerlendirmeleri sonucu yeter puan alan projeler içinden proje nihai puanlaması dikkate alınarak 320 projenin desteklenmesi uygun bulunmuştur. Bu Projelerden biriside Balıkesir Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne ait 2012-1-TR1-LEO02-37867 Proje No’lu “KENTSEL PLANLAMADA AVRUPA EKOLÜ” adlı projedir.
Projenin açılış toplantısı 04.12.2012 tarihinde İl Müdürümüz Sayın Mehmet GÖKÇEK in koordinesinde müdürlüğümüz toplantı salonunda yapılmıştır.
Projemiz;
-Kentsel planlama aşamasında Avrupa’nın tarihi şehirlerinde (Londra, Frankfurt, Augsburg, Brüksel, Portsmouth v.s) olduğu gibi tarihi dokunun nasıl korunduğunu, tarihi yapıların kentsel planlamada nasıl nirengi noktası olarak kabul edildiğini yerinde görmek,
-Avrupa’daki kültürel miras odaklı planlama anlayışını öğrenmek,
-Avrupa birliği üyelik sürecinde kentsel planlamada temel doküman olan Avrupa Mekansal Gelişme Perspektifi (ESDP)’ni öğrenmek ve uygulama alanlarını gözlemlemek,
-Avrupa Kentsel Şartı çerçevesinde planlanan ve gelişmeye devam eden şehirlerdeki planlama çalışmalarını öğrenmek,
-Modern mimarinin tarihsel doku ile nasıl bütünleştirildiğini öğrenmek ihtiyaçlarından kaynaklanmıştır.
Sunulan projemizin temel amaçları ise
-Kentsel planlama ile ilgilenen tarafların kentsel planlamada referans kabul edilen dokümanların Avrupa’da nasıl uygulandığını eğitimler ve stajlar ile öğrenmek,
-Avrupa’da uygulanan kentsel planlama tekniklerini öğrenmek,
-Türkiye’de kültürel değerlerin korunduğu sürdürülebilir kentlerin oluşturulması için insan kaynağını geliştirmek,
-Kentsel düzenlemeye ilişkin (Peyzaj vb.) uygulamaları öğrenmek,
-Katılımcıların kültürel, dilsel ve mesleki gelişimlerini sağlamak, olarak özetlenebilir.
Bu kapsamda projemizin 1. Grubu olan Belçika gurubu proje inceleme çalışmalarını tamamlamış ve yaygınlaştırma çalışmalarına başlamıştır.
 
Proje kapsamında yapılan çalışma ve seminerler ;
 
Terra Solutions firması yetkilisi olan Fazlı KONUŞ tarafından Belçikanın Siyasal ve Ekonomik Özellikleri ve Eğitim Yapısı hakkında sunumlar yapıldı ve bu konu hakkında gün boyu karşılıklı tartışıldı.
 Brüksel’in ulaşım sisteminin yapıldığı Merkez ziyaret edildi. Bu merkezde Astrid GUDENTOPS tarafından karşılandık. Sonrasında Jean Michel MARY tarafından Brüksel Ulaşım Ağı ve Kentsel Ulaşım Projelerinin Uygulama Merkezi Hakkında Bilgilendirme sunumu yapıldı. MIVB / STIB Ulaşım Merkezi, Brüksel’in toplu taşıma sisteminin yapıldığı kurumdur. Bu kurum 19 belediyede ve 11 çevre belediyede hizmet vermektedir. 242 km2’lik bir alanda ve yaklaşık 700 km uzunluğunda olan ulaşım ağında 4 metro hattı, 19 tramvay hattı ve 50 otobüs hattı bulunmaktadır. Sistem içerisinde 105 metro, 332 tramvay ve 623 otobüs bulunmaktadır. Bu ulaşım ağı ile 2012 yılı verilerine göre 348,8 milyon yolcu taşınmıştır. 2025 yılı hedeflerinin ise 550 milyon yolcu olduğu belirtilmiştir. Brüksel şehri dünyadaki en fazla tramvayın olduğu şehirdir. Kurumun 7000 çalışanı bulunmakla beraber bunlardan sadece 3000 tanesi şoför olarak çalışmaktadır. Diğer 4000 personel ise geri hizmetlerdedir. Kurum teknik servis ihtiyacını da kendi bünyesinde karşılamaktadır. Sunumdan sonra yine Astrid GUDENTOPS refakatinde Tramvay, Metro, Otobüs Koordinasyon Merkezine Teknik Ziyaret yapıldı. Teknik ziyaret sırasında ulaşım koordinasyon merkezinde Guy BOSMAN ile Brüksel metro ağı ve sistemi, Karel MOSSELMANS ile Brüksel tramvay ağı ve sistemi hakkında görüşmeler yapıldı.
 Belçika’da Gent ve Brüksel şehirlerinde konumlanmış olan Sint-Lucas Mimarlık Fakültesi ziyaret edildi. Burada Mimar Burak PAK tarafından seminer düzenlendi. Burak PAK bizlere “Public Participation in Urban Project (Kentsel Projelerde Halkın Katılımı)” isimli makalesi üzerinden sunum yaptı. Sunumda, belediyelerin kentsel alanda herhangi bir bölgede planlama ve mimari açıdan herhangi bir değişiklik yapmadan önce halkın isteklerini dinlediği anlatıldı. Katılımın, niçin, nasıl, ne şekilde, nerede ve ne zaman yapılması gerektiği üzerinde duruldu. Ayrıca katılımın düzeyleri anlatılarak Belçika ile Türkiye planlama ve mimari disiplinlerinin uygulamaları karşılaştırıldı. Belçika’da planlama anlayışının rasyonel planlamadan önce katılımcı planlamaya sonrasında tasarım yetkilendirmesine (güçlendirmesine) dönüşümü anlatıldı.
Brüksel’in 19 belediyesinden biri olan Schaerbeek Belediyesi ziyaret edildi. Burada bizi Belediye Başkan Yardımcısı ve Çevre ve Şehircilikten sorumlu Encümen Üyesi olan Sadık KÖKSAL karşıladı. Sonrasında Sadık KÖKSAL tarafından Belediye Encümenliği, İdare sistemi ve Belediyelerin İmar İşleri hakkında bilgiler verildi. Schaerbeek Belediyesi Brüksel’de Türklerin en yoğun yaşadığı belediyedir. Kent gelişmiş kentler sınıfında olduğu için kentte konut arzı yapılmamaktadır. Bunun sebeplerinden bir hem mekânsal olarak boş alanların bulunmaması hem de konut arzının getireceği nüfusun istenmemesidir. Brüksel’de imar ile ilgili herhangi bir iş veya işlem olduğunda bu işlemler Belediye Encümenine sunulmaktadır. Belediye Encümeni karar aldıktan sonra bu iş veya işlem diğer kurumlardan oluşturulmuş bir komisyona havale edilmektedir. Brüksel’de kentsel dönüşüm söz konusu değildir çünkü anıtlar kurulu tarafından tarihi binaların tamamı korunmaktadır. Tarihi olmayan alanlarda ise modern binaların yapılmasına izin verilmektedir. Belediyeler temizlik hizmetleri gibi çevre hizmetlerinin dışında fakirlere sosyal konut yapmak zorundadır. Brükselde kentsel alanlar için en büyük sorun yağmur sularının sebep olduğu seller ve otoparklardır. Toprak geçirgenliğinin kaybolmaması için betonlaşmalara sınır getirilerek toprağın yağmur sularını emmesi sağlanmaktadır.
 
Belçika’da 6 adet parlamento vardır. Bunlar Federal Parlamento, Avrupa Birliği Parlamentosu, Fransız Parlamentosu, Alman Parlamentosu, Flaman Parlamentosu ve Valon Parlamentosudur. Terra Solutions firması çalışanlarından Uğur ÖZDEMİR’in rehberliğinde Flaman Parlamentosu ziyaret edildi. Bu parlamentoda, milletvekili ve Gent Şehri Belediye Meclis Üyesi olan Veli YÜKSEL tarafından karşılandık. 3 yıldır milletvekili olan Veli YÜKSEL, parlamentoda medya, şehircilik ve dış ilişkiler komisyonlarında görevli olup bizlere “Şehircilik ve Karar Vericilerin Şehir Perspektifi” hakkında bilgilendirmeler yaptı. Belçika’da Parlamentolar şehircilik adına çeşitli projelere destek sağlamaktadır. Bu projeler; iskan, şehir merkezlerinin güzelleştirilmesi, güvenlik ve şehirlerde yoksullukla mücadele başlıklarında toplanmaktadır.
 
 
Brussels energiye çalışanlarından Jacques DELINTI tarafından tesisin işleyişi hakkında bilgi verildi ve tesis gezisi gerçekleştirildi. 1980 li yıllarda yapımına başlanan tesis bazı problemlerden dolayı 1986 yılında tamamlanarak faaliyete geçmiştir. Tesise getirilen atıklar gözden geçirildikten sonra yakım için fırınlara gönderilmekte ve fırında yandıktan sonra geriye kalan maddeler içeriklerine göre ayrılmaktadır. Bunlar sırasıyla tuz, demir, kül ve asbest içeren malzemelerdir. Gezi gerçekleştirilen tesis bu alandaki işleyen tesislerden ilk 5 arasında seçilmiştir.
Facebook’ta Paylaş Twitter’da Paylaş Google Plus’da Paylaş Yazdır